вівторок, 2 серпня 2011 р.

Гальма автомобіля. Будова та експлуатація. FAQ

Якщо відключити двигун від ведучих коліс, то автомобіль буде продовжувати рух по інерції. Під дією сил опору швидкість його буде знижуватися, і рано або пізно він зупинитися. Однак це "рано або пізно" може наступити досить нескоро, тому більше ефективним визнане зниження швидкості за допомогою спеціально створеної сили, названої гальмовою.
Розумію, що преамбула звучить досить дивно, але проілюструвати більш наочно той факт, що гальма - річ потрібна й придумали їх аж ніяк не люди з відсутністю мужності або сірої речовини в головній кістці (ця характеристика більше підходить тим, хто гальмами зневажає), навряд чи вийде. Отже, сьогодні ми поговоримо про гальмівні системи й зробимо це в такий спосіб. У першій частині розповімо про технічний будову, у другій постараємося відповісти на найпоширеніші питання, а в третій... втім, не будемо квапитися, повинна ж бути хоч якась інтрига...

 

Теорія

Гальмова сила виникає між колесом і дорогою в результаті того, що гальмівний механізм перешкоджає його обертанню. Напрямок гальмівної сили протилежно руху автомобіля, і вона тим більше, ніж сильніше гальмівний механізм перешкоджає обертанню колеса. Її максимальне значення залежить від зчеплення колеса з дорогою й вертикальної реакції Rz, що діє від дороги на колесо; математично це виглядає в такий спосіб Pt max = YR (Y-коефіцієнт зчеплення з дорогою). Чим більше коефіцієнт зчеплення, тим більше й гальмова сила. Так, на сухій асфальтовій дорозі (Y=0,8), гальмування більш ефективно, ніж на тій же дорозі під час дощу(Y=0,5). Краще зчеплення колеса з дорогою відбувається при його коченні. Коли колесо сковзає й блокується, коефіцієнт зменшується на 20-30%. Цим і пояснюється те, що при гальмуванні рекомендується колесо втримувати на грані блокування або використати систему АБС.
Для одержання максимального значення гальмівної сили рекомендують прикладати її до кожного колеса.
 

Будова

Принцип роботи будь-якої гальмівної системи, думаю, не має потреби в особливому оповіданні. Водій, впливаючи на педаль гальма, за допомогою власної мускульної енергії передає зусилля через ряд пристроїв на колісні гальмівні механізми, які, у свою чергу, впливають на гальмівні диски, притискаючи до них колодки й тим самим зупиняючи їхнє обертання й, відповідно автомобіль у цілому. В ідеалі кожна машина обладнається трьома гальмівними системами: робочої, запасний і стояночної. Запасна, використається при відмові робочої, а стояночна, як треба з назви, на стоянці. Найбільше часто використається, як ви догадалися, робоча. Вона являє собою ряд пристроїв, що дозволяють водієві у звичайних режимах експлуатації знижувати швидкість руху аж до повної зупинки. У більшості випадків у неї входять гальмівні пристрої (дискові, Барабанні або інші), головний гальмівний циліндр, вакуумний (або інший) підсилювач гальм і регулятор гальмівних сил. Плюс властиво магістралі з гальмовою рідиною, контури (якщо система гідравлічна). Поговоримо про найцікавіші елементи з погляду доробки.
 

Колісні гальма

Класифікують масу типів: стрічкові, колодкові, але ми поговоримо про найбільш просунуті й часто використовуваний - дискових гальмах. Їхня конструкція цілком виправдала себе як найбільш задовільна. Звичайно гальмівний механізм розташовують у поглибленні обіду колеса (колісній арці), що вимагає додаткових каналів у кузові й диску для відводу тепла. Скоби дискового гальмівного механізму розділяються на нерухомі й плаваючі. При використанні нерухомої скоби корпус жорстко з'єднаний з опорою. Два поршні розташовані в корпусі скоби по обидва боки гальмівного диска й притискають до нього гальмівні колодки, тим самим створюючи гальмівний момент. Скоби плаваючого диска розділяються на ковзні й так називані Mark II. На обох типах один або більше поршнів впливають на внутрішню гальмову колодку. Рухливий корпус скоби притискає другу. У цієї схеми є ряд переваг: менші габарити в просторі між гальмовим диском і колісним поглибленням (аркою), тому цей тип супортів зручний для підвіски з використанням невеликих або негативних величин плеча обкатування; зменшене нагрівання гальмівної рідини у зв'язку з відсутністю лінії її подачі в безпосередній близькості від гальмівного диска.
 

Регулятор гальмівних сил

У простонароді цю штуковину називають "колдун", видимо, від деякого незрозуміння його призначення. Насправді " колдун " являє собою звичайний клапан - елемент керування з розімкнутим зв'язком. І призначений він для регулювання співвідношення гальмівних сил між осями. Клапани бувають статичну, обмежуючу гальмову силу, і динамічні, працюючі по таких параметрах, як тиск у гальмівному приводі, осьове навантаження й величина з.
 

Підсилювач, гідроприводу.

Єдине його призначення: полегшити роботу водія за допомогою залучення додаткових джерел енергії - стисненого повітря (пневмопідсилювач), розрідження у впускному трубопроводі (вакуумний підсилювач) і енергії тиску рідини (гідропідсилювач). Звичайно в сучасних автомобілях використовують вакуумний підсилювач гальм через його низьку вартість і простоту конструкції. Шляхом настроювання останніх двох пристроїв можна додати гальмам необхідні характеристики.
 

Який термін служби гальмівних колодок?

Для спортивних автомобілів класу "Спорт Компакт" масою до 3-4т і робочим обсягом двигуна до 2,5л звичайний пробіг колодок становить 15000-30000 км при їзді у звичайному "вуличному" режимі. Але строк їхньої служби багато в чому залежить від вашого стилю водіння, а наявність дефектів на поверхні диска може помітно його скоротити.
 

Що приводить до утворення "гальмівного пилу" ?

Оскільки гальмівні колодки швидко зношуються або обвуглюються при високих температурах, що виникають через тертя в процесі гальмування, відбувається утворення так називаної "гальмівного пилу". Багато виробників гальмівних колодок використовують матеріали, які приводять до утворення пилу. Крім того, робоча поверхня колодок практично не обвуглюється при температурах до 480-540 С, тому при їзді у звичайному "вуличному" режимі пил майже повністю видаляється.
 

Який звичайний коефіцієнт тертя колодок?

Типовий розкид коефіцієнта тертя для гальмівних колодок в умовах міського вуличного руху - у межах від 0,25 до 0,35. Необхідно пам'ятати про те, що коефіцієнт тертя є всього-на-всього показником гальмуючого моменту, а не гарантією якості.
 

Які температури гальмування?

Температури, що виникають при терті між гальмівними колодками й колісними дисками, у нормі звичайно не перевищують 370С навіть в умовах інтенсивного міського вуличного руху. При русі по трасі, спортивній їзді або участі в перегонах температура порядку 480-650С є цілком звичайним для невеликих автомобілів, зростаючи часом до до 820С, Приблизно до такої температури нагріваються колодки вашої машини, коли вони здобувають червонуватий відтінок. Звідси маленька порада: підбирайте колодки у відповідності зі своїми потребами. Не варто купувати спортивні колодки тільки через те, що ви любите швидку їзду та вважаєте себе "крутим хлопцем". Переважна більшість гоночних колодок має потребу в попередньому "розігріві" і не будуть ефективно працювати при звичайних температурах, а це чревате аварійною ситуацією при штатній їзді.
 

У чому причина вібрації при натисканні на педаль гальма ?

У дев'ятьох випадків з десяти причиною цього явища є биття колісного диска, не збалансованого належним чином при монтажі. Дрібний зазор, залишений при монтажі або, що з'явився в результаті корозії, або частка, що потрапила між диском і монтажною маточиною, поступово викликаючи зношування, зрештою приведуть до значної вібрації гальм. Рекомендується при монтажі нового диска затягувати кріпильні гайки по діагоналі, користуючись ключем з регульованим крутним моментом, і щоб уникнути перекосу диска НЕ ЗАСТОСОВУВАТИ пневматичні пістолети. В інших випадках можливе биття через жолоблення гальмівного диска внаслідок перегріву, Лікується або проточкою диска, або заміною.
 

"Губчаті" гальма

Найчастіше педаль гальма здається на початку більше "м'якої" після установки нових гальмівних колодок. Необхідний деякий проміжок часу для належного притирання тертьових поверхонь, особливо в тих випадках, коли гальмівний диск покритий подряпинами. "Твердої" педаль стає після деякого строку водіння. Проявляйте підвищену обережність при гальмуванні й обов'язково проконсультуйтеся з фахівцем, якщо твердість гальмування не відновилася після 100-200км пробігу.
 

Є чи переваги в перфорованих гальмівних дисках ?

Вони мають деякі переваги - руйнують поверхневу газову плівку, що утвориться при перегріванні гальм, підтримують чистоту поверхні гальмівної колодки, видаляючи частки (продукти згоряння), що утворяться на тертьових поверхнях під впливом високих температур. Однак будь-які отвори в гальмівному диску так чи інакше порушують його структуру, можуть привести до деформації або руйнування, тому потрібно бути особливо уважним при виборі перфорованого диска.

Немає коментарів:

Дописати коментар